Tuesday 27 December 2011

MISYAR (d)

" Nadjmi! Ustaz Shahrul nak jumpa kau" beritahu Amirul kepada Nadjmi ketika mereka terserempak di kafe Kolej.
" Ustaz nak jumpa aku buat apa?"Tanya Nadjmi kepada Amirul, dia mula risau.
" Manalah aku nak tau, ya ampun... kau pergi la tanya Ustaz sendiri, haish, muka ni ada macam setiausaha Ustaz ke?.."bebel Amirul apabila Nadjmi bertanyakan hal itu.
" Haa.. ye lah, terima kasih ye Amirul" ucap Nadjmi mematikan bebelan Amirul.
" Hurm, sama-sama" balas Amirul.

                        *********************************************

      Farah sedang baring keseorangan di dalam surau, waktu tiada kelas ini, Farah gunakan untuk berehat seketika di surau. Farah memang suka sendirian, bukan kerana dia tidak mempunyai teman atau tiada orang yang mahu berkawan dengannya, tetapi dia lebih senang begitu. Dia pernah bersahabat baik dengan teman sekelasnya, tetapi pengalaman membuatkannya serik untuk bersahabat baik dengan sesiapa pun. Farah lebih senang berkawan dengan semua orang. Farah dahulunya sangat bersahabat dengan Nora Sahabat baiknya dahulu rupa-rupanya berpura-pura, didepannya baik, tetapi dibelakangnya, menceritakan keburukkannya. segala rahsianya dibuka. Walaupun atas nama sahabat, Nora lebih bersikap mementingkan diri, apa yang Farah miliki semuanya mahu dikongsi, tetapi apa yang menjadi miliknya disimpan sendiri. Jika Farah tidak datang ke kelas pensyarah memberi tugasan, Nora akan merahsiakannya, sehingga hari terakhir tugasan itu perlu dihantar, alasannya lupa dan sebagainya. Nora lebih suka Farah susah dan tidak boleh melihat Farah lebih darinya. Farah tidak menyangka ada juga manusia seperti Nora.


     Nora tidak seperti Farah, Nora seorang yang panas baran, cepat melenting walaupun kesalahan tersebut dari kesilapan dirinya. Farah selalu menasihati Nora agar tidak bertindak melulu, bersabar dan bersopan namun nasihat itu dianggap kurang ajar oleh Nora kerana perbezaan usia mereka, Nora lebih tua dari Farah dan Farah perlu sentiasa mengalah kepada Nora atas dasar menghormatinya. Akhirnya Farah mengambil keputusan untuk bersendirian, berbaik dengan semua orang, menjaga hati semua orang dan menghormati semua orang. Farah seorang yang baik hati serta jujur, walaupun Farah mempunyai banyak kekurangan seperti sering lewat ke kelas membuat tugasan di saat akhir, dan Farah juga tidak pernah mengulang kaji pelajaran, dia hanya belajar dikelas. Namun keputusan setiap semesternya agak memuaskan walaupun tidak setinggi Nora yang memang kuat mengulang kaji. Kerana itulah Nora sangat mencemburui Farah. Nora berasa sedikit bangga kerana rakan-rakan sering memujinya comel, pada hakikatnya Farah lebih comel serta cantik, lebih ayu, sopan berbanding Nora. Apa yang lebih membuatkan Nora seperti membenci Farah ialah, Nora juga meminati Nadjmi!..


 " Farah, kau kapel ek ngan Nadjmi? Soal Nisa, juga teman sekelasnya.
" Siapa cakap? soal Farah kembali.
" Nora cakap, kau tiap hari kuar date ngan Nadjmi kat Taman hari tu, betul ke?Nisa menjawap persoalan Farah.
" Huh.. aku dan agak dah, tak ada orang lain dah nak menambah cerita selain dia, ada je yang dia tak puas hati ngan aku kan, nak guna bakat kewartawanan dia la tu, hurmm.." keluh Farah.
" Aku bukan apa Farah, aku ni kira rapat jugak la ngan kau kan, sebab tu aku tanya, ni pun aku terdengar je dia duk cerita dekat surau hari tu, Dia kata, kau ni harap je pakai tudung labuh, tapi bercinta jugak..."
Nisa terus bercerita panjang lebar kepada Farah.
" Patutlah masa aku kat surau hari tu semua pakat pandang tak puas hati jew" Farah sedih mendengar cerita Nisa, dia tidak kisah Nora mahu mencanang cerita tentangnya, tetapi biarlah cerita yang benar dan bukan ditokok tambah.
" Kau sabar je lah Farah, nanti dapatlah balasan dia tu, mulut tak bioleh nak jaga langsung". Nisa membela Farah.

" Kenapa tudung aku pun nak dijadikan isu? tudung labuh tak boleh jatuh cinta dan bercinta ke?, Farah tertanya-tanya didalam hatinya, ini bukan kali pertama tudung labuhnya dijadikan isu. Disebabkan Farah memakai tudung labuh, dia tidak boleh buat itu, tidak boleh buat ini, segala tingkah lakunya di perhatikan untuk diadili oleh mereka yang tidak berpuas hati dengannya.
" Cun sangat ke aku ni? sampai semua orang nak cemburu ngan aku, hehehe" Farah tersenyum sendiri apabila memikirkan perangai teman-temannya.

     " Awak tahu tak Nora dah kecoh pasal kita, tetapi dia tambah-tambah lagi, saya risau la awak"
Nora menekan butang send, mesej tersebut diterima di telefon Nadjmi.
Teet..... teet.. mesej Farah dibalas.
   
      " yeke? urm..Nora tu memang, nape awak risau syg?" Nadjmi membalas.


     " Sya risau lah, kalau Ustaz Shahrul tahu camner?" balas farah apabila Nadjmi bertanya tentang kebimbangannya.
 
      " Hehe, awk jangan risau ea, tadi baru saya jumpa ustaz Shahrul, dia akan uruskan hal kita, awak jangan risau k, ^__^"  Nadjmi menbalas lagi

       " Hah? awk jmpa Ustaz Shahrul, cakap psl apa?" Farah terkejut apabila Nadjmi menyebut nama Ustaz Shahrul yang akan membantu mereka.

Nadjmi menceritakan tentang tujuan Ustaz Shahrul mahu berjumpa dengannya tengah hari tadi, rupa-rupanya berita tersebut telah sampai ke pendengaran Ustaz, dan Ustaz telah berjanji akan menolongnya dan Farah.

### BERSAMBUNG PULAK ###

P/s: Ustaz Nadjmi nak tolong Nadmi ngan Farah? nak tolong apa? nt kan sambungannya...hee ^___^

1 comment:

  1. Assalamualaikum ukhtiku syg..

    cpt buat smbungnnya...

    moga ALLAH mudhkn urusanmu..

    ReplyDelete