Wednesday 28 December 2011

MISYAR (e)

     " Bila kita menutup jalan yang halal, kita mungkin membuka jalan yang haram. Pada pandangan saya kepada semua siswa dan siswi sekalian kalau dah suka sama suka antara satu sama lain,rujuk kepada ibu bapa, dan kepada ibu bapa jika lelaki atau wanita itu tidak membawa kepada kemudaratan, maka permudahkanlah. Jangan kita lebihkan budaya melebihi syariat, kalau islam tidak kata salah jangan kita susahkan. Apa yang diperlukan dalam islam ialah mas kahwin yang dipersetujui oleh oleh kedua-dua pihak, tidak perlu hantaran pun, jika mahu adakan hantaran hanya mengikut kemampuan. Jangan terlalu taksub dengan budaya, islam datang membebaskan diri kita dan mengajarkan kita hidup secara praktikal serta mudah ", Tadkirah Ustaz Sharul di surau sementara menunggu waktu isyak. Nadjmi turut sama di dalam majlis ilmu tersebut begitu tertarik dengan kata-kata Ustaz Shahrul dan membuatkannya lebih bersemangat. Dia perlu berjumpa Ustaz pada keesokan paginya.

      " Assalamualaikum Ustaz" Nadjmi memberi salam selepas beberapa kali megetuk pintu bilik Ustaz Shahrul.
" Waalaikumusalam Muhammad Nadjmi, macam mana perkembangan program yang kita rancangkan tu? Ustaz Shahrul mula membuka topik perbualan mereka.
" Alhamdulillah Ustaz, kita tetap akan mulakan pada hari yang kita rancangkan tu, cuma....." Nadjmi sedang memikirkan sesuatu.
" Cuma apa Muhammad Nadjmi?" Ustaz Shahrul menyoal Nadjmi.
" Mama ngan papa saya macam mana Ustaz? saya masih tak dapat persetujuan dari mereka, mama Nadjmi tak faham Nadjmi la Ustaz...." Nadjmi menjelaskan dengan nada sedikit kecewa, dia kecewa kerana mamanya tidak memahami akan kemahuannya.
" Muhammad Nadjmi, kamu jangan risau hal itu, kan Ustaz dah janji nak membantu kamu, kamu hanya buat tugasan yang Ustaz beri tu ya, Insya Allah.. semoga Allah permudahkan amal ibadah yang kita rancangkan ini.
" Insya Allah Ustaz, ermm Farah macam mana Ustaz? keluarga dia?" Masih ada lagi yang bermain di fikiran Nadjmiketika itu.
" Tentang itu pun kamu jangan bimbang, Ustaz akan uruskan". jawab Ustaz dengan tenang.
" Alhamdulillah, saya mintak diri dulu Ustaz, kalau ada apa-apa saya datang jumpa Ustaz balik...Asalamualaikum.."Nadjmi ingin menamatkan perbualan mereka.
" Ya Insya Allah, Waalaikumusalam.." balas Ustaz Nadjmi.


   Farah berasa agak terkejut apabila abahnya menceritakan tentang apa yang dirancangkan oleh Nadjmi dan Ustaz Shahrul. Dia begitu tidak menyangka bahawa Nadjmi benar-benar mahu megotakan janjinya, Farah juga berasa lega kerana ibu dan abahnya menerima dengan hati yang terbuka tentang hubungannya dengan Nadjmi. Tetapi, masalah yang paling besar ialah Puan Faizah, iaitu mana Nadjmi. Farah menaip mesej, persoalan dikepalanya harus diberikan jawapan segera.
 
 " Salam, Mcmner ngan mama?" Farah memulakan perbualan melalui khidmat pesanan ringkas (sms).

Teet...Teet
" Wsalam, Mama? mama mana, mama awak ke mama saya?hehe..." Nadjmi membalas sms dari Farah.

" Mama awkla..awk perli sya ek?urmm..." Farah membalas dengan nada merajuk.

" Sya gurau je la, mama kita kan,hehe?Nadjmi cuba memujuk.

" Hehe, yela tu awk.." Farah kembali ceria.

Mereka berdua berbalas-balas Sms sehingga terlupa akan tujuan utama perbualan mereka. Terus melayang bersama  hati dan perasaan jiwa mereka yang sedang bergelora.



                                         *****************************


" Nadjmi, Ustaz Sharul ada jumpa mama dengan papa" tersentak Nadjmi apabila mamanya menyebut nama Ustaz Shahrul, kerana itulah yang ditakutinya, iaitu berbincang dengan mama mengenai niat dihatinya.
" Errr.. Ustaz kata apa mama?" Nadjmi menyoal mamanya.
" Kamu rasa Ustaz kata apa? takkan kamu tak tahu..bukan kamu ke yang suruh Ustaz jumpa mama.." Puan Faizah senyum kepada Nadjmi, akan tetapi senyumannya itu berbaur sindiran, itu jelas dapat Nadjmi rasakan.
" Nadjmi dengan Ustaz banyak hal bincang bersama, Nadjmi tak pasti lah yang mana satu Ustaz bincang ngan  mama..hehe" Nadjmi tersengih hingga menmpakkan giginya yang tersusun rapi itu.
" Kamu ni Nadjmi, dari kecil sampai besar, kalau kamu hajatkan sesuatu kamu mesti nak dapatkan jugak kan..hai anak mama seorang ni" Puan Faizah memicit hidung anak tunggal kesayangannya itu..



P/s : Apa rancangan Nadjmi dengan Ustaz shahrul ea? mama Nadjmi bersetuju ke dengan rancangan tu?nak tahu???  tggu Laa............. ^____^

No comments:

Post a Comment