Sunday 18 December 2011

MISYAR (b)

" Ustaz tak menafikan ada betulnya apabila ada yang menyatakan bahawa mereke tidak bekerja, tidak mempunyai karier, belum ada ini, belum ada itu. Soalan Ustaz jika mereka tidak berkahwin siapa
yang menjaga mereka? Ibu bapa mereka tetap menjaga mereka bukan? adakah salah jika mereka berkahwin tetapi ibu bapa tetap menjaga mereka? yang kita sebut sebagai perkahwinan MISYAR, dimana lelaki berkahwin dengan perempuan dan diminta kepada perempuan untuk melepaskan diri daripada memberi nafkah, kerana masih belajar dan sebagainya, asalkan mendapat persetujuan perempuan maka terlepaslah lelaki daripada memberi nafkah, maka ibu bapa masing-masing yang akan tetap menyara mereka. Tetapi bukan melepaskan diri buat selamanya, hanya sehingga mereka bersedia, si suami telah bekerja dan boleh menyara isterinya ketika itu. Sama-sama telah bersedia untuk memikul tanggungjawab sepenuhnya". antara isi tazkirah Ustaz Shahrul minggu lalu yang masih didalam ingatan Nadjmi.

" Assalamualaikum Muhammad Nadjmi", Ustaz Shahrul memberi salam kepada Nadjmi buat kali ketiga kerana salam pertama dan keduanya dilayan sepi oleh Nadjmi. Hanya Ustaz Shahrul sahaja memanggilnya dengan nama penuh begitu.
"Err..waalaikumusalam Ustaz", Jawab Nadjmi yang baru menyedari akan kehadiran Ustaz Sharul.
"Kenapa Ustaz tengok beberapa hari ini kamu asyik termenung seorang Muhammad Nadjmi? Kamu fikirkan tentang apa?".
"Saya termenung Ustaz? tak adalah, saya tengah baca buku ni Ustaz", balas Nadjmi membela dirinya.
Ustaz Shahrul tersenyum mendengar jawapan dari mulut Muhammad Nadjmi.
"Dah merata tempat Ustaz cari kamu Muhammad Nadjmi" Nadjmi tersenyum, Ustaz kesayanganya itu masih setia memanggil nama penuhnya, dahulu Nadjmi agak kekok, tetapi lama kelamaan dia sudah biasa dengan panggilan itu.
"Ada apa Ustaz cari saya?", soal Nadjmi kepada Ustaz Shahrul.
"Begini Muhammad Nadjmi, Ustaz ada perancangan untuk adakan satu program untuk mahasiswa bertemakan cinta, kamu boleh tolong Ustaz cari maklumat untuk jadikan modul?, Ustaz Shahrul mempunyai sebab mengapa dia menyuruh Nadjmi mencari bahan modul padahal Ustaz Shahrul sendiri boleh melakukannya.
"Erm..Insya Allah Ustaz, saya cuba, Ustaz nak bila? apabila Nadjmi memberi tindak balas yang positif Ustaz Shahrul berasa lega.
"Kalau boleh dalam bulan ni, tapi ikut kemampuan kamu lah Muhammad Nadjmi,Semoga Allah mempermudahkan urusan kita insya Allah", Jawab Ustaz shahrul.

"Maklumat macam mana aku nk cari ni, dah la kepala otak tengah berserabut, aduh!", keluh Nadjmi pada suatu hari. "search google je la, hehe", Nadjmi mendapat idea.
Terdapat banyak maklumat seperti yang Nadjmi mahukan didalamnya, termasuklah yang tidak termasuk dalam rancangan.
"Rasanya dah cukup, tunggu aku siapkan dalam bentuk modul je lah, bijak juga aku, kejap je dah jumpa semua maklumat, Alhamdulillah", Nadjmi memuji dirinya sendiri kerana berjaya mengumpul maklumat yang dikehendaki oleh ustaz Shahrul.
Nadjmi Akhirnya tertidur di hadapan komputer ribanya dalam keadaan tersenyum gembira.

                                      *************************

    Lagu nyayian Pasha Ungu dan Adelia dipasang kuat oleh Farah, apabila mendengarkan lagu itu Farah menjadi semakin rindu pada si pemberi lagu tersebut, lantas dicapai telefon dan menaip pesanan ringkas.
    " Salam, awak wat pe tu" (P) , Mesej dihantar.
Teet.. teet.. Mesej berbalas,

 "wslm, saya tengah buat keja sikit, kenapa?" (L)


"Saje je, urmmm.."(P)


" Yela tu saje, rindu kot, hehe" (L)


Farah dan si penerima terus berbalas-balas mesej hingga masing-masing tertidur. Esok hari mereka telah berjanji untuk bertemu...

##BERSAMBUNG##

P/s : Nak tahu farah mesej ngan sapa?? tunggu....hehe ^___^

By : aimanpazil

No comments:

Post a Comment