follow me!!

Thursday, 28 February 2013

Kerana Sastera !

 

       Kuliah pertama sastera hari ini amat mennyeronokkan kan aku, mana tidaknya dah memang sastera yang aku minat. Sastera kolot? tiada masa depan? jiwang? minat atau mat bunga? siapa cakap??? kalau berani cakap macam tu, mari kita berdebat.. wahhh, kuliah pertama itu lah yang memberikan aku semangat supaya terus meminati sastera tanpa mengendahkkan manusia lain yg menyatakan satera itu kolot padahal dialah yang lebih kolot..hee.. Korang jangan ckp yg budak sastera untuk budak2 bodoh, lau dowang bodoh camne dowang leh baca dan faham tulisan sasterawan negara, cuba korang baca.. garu kepala punya...ngutukk je pandai..

     Cara Dr Jat mengajar membuatkan aku tidak sabar untuk menunggu kuliah yang akan datang, begitu bijaknya Dr Jat membeli hatiku dengan Sastera.. ya sastera, hanya kerana sastera. Sastera adalah kehidupan, kehidupan seharian setiap manusia. Sastera juga lah sebenarnya yang dapat memanusiakan manusia. Mengapa kini terdapat banyak jenayah, salah laku dan sebagainya, kerana tiada sastera, jika mereka tahu apa itu satera nescaya mereka menjadi manusia. Disebabkan aku cintakan Sastera, jom aku ajar apa itu satera berdasarkan pemahaman aku, kalau salah x boleh marah kerana tidak akan salah..hehe,sastera adalah kata-kata jadi mana mungkin aku salah, sedangkan aku hanya berkata-kata.

      Kalau korang semua nak tahu, sastera sebenarnya berasal dari bahasa sanskrit iaitu "castra" yang disebut syastra, tahu maksudnya apa? mesti lah x tahu tahu kan, jadi aku bagitahu, maksudnya ialah Kitab suci. Sebenarnya kan korang semua x sedar yang korang sedang bersastera, korang tahu x superlative??? alaaa x kan tak tahu.. kan korang selalu guna...hek3.. superlative ni ialah perkataan yang korang guna dan xde perkataan lain dah yang boleh lawan perkataan korang tuhh, contohnya sedap giler!, sonok nak mampuih dan sebagainya.. mesti pernah guna kan... jangan nk geleng plak..hehe..
   
      Semua orang, bila ditanya tahu x sastera tu apa?? kenapa mesti jawab, novel, sajak, syair, ala yg wat kita lena je semua tuh.. korang salah tu.. korang selalu bersastera tnpa disedari, ye lahh bercakap tu kan sastera,tambah yang tgh panass bercinta.. alamak aiiii... sastera habis ckp luu... siang malam pagi petang,hahaha...tp bila tnya xnk mengaku, nape malu sngt nk ngaku yg kita sedang bersastera?? salah siapa ek?? salah siapa bila bidang Sastera ini dianggap hanya untuk pelajar yang lemah, aku bangkang 100%!!!  kenapa dekat sekolah hanya pelajar yang  kurang bagus je disuruh ambik sastera?? kenapa?? amboi mcm drama lakk..hihihi... ketidak puasan hati aku ada org peduli?? xde kan?? Kerana Sastera ini, xde orang lain yang aku nk salahkan.. semuanya salah pemimpin!! Jadi cepat-cepat lah tukar pemimpin supaya naik pemimpin yang tahu menghargai sastera... dan aku tahu bukan aku je yang mencintai sastera.. Kbaii...

Motif ---> Kerana Sastera jgk Harus tukar pemimpin kita, jgn pandang rendah pada sastera!!  Tukar!!!

No comments:

Post a Comment